beeldend kunstenaar

 

Martin Koole

klik op de foto voor extra afbeeldingen

 

 

 

 

 

 

E-mail:

   

 

Klik hier voor meer informatie over Martin Koole

 

Martin Koole

Martin Koole (Amsterdam, 1956) is een kunstenaar die in staat is om zijn eigen wereld te creëren. Dat wordt al duidelijk aan diegene die door hem thuis op zijn atelier ontvangen wordt.


Het huis ligt in een rustige, bijna eentonige straat in een oude buurt van Den Haag, maar bij binnenkomst waant de bezoeker zich in een palazzo in Venetië of Florence. Stucwerk, zuilen, ornamenten en draperieën zijn tesamen een bewijs van de b inslag van Martin Koole. Het kan niet anders, dan dat dit element ook in zijn kunst is terug te vinden. Weliswaar heeft hij in vroeger jaren geëxperimenteerd met abstracte composities, maar achteraf bezien waren dat toch meer vingeroefeningen voor de beeldopbouw van zijn figuratieve werk.
De menselijke figuur is Martin Koole’s grootste inspiratiebron. Meer dan vijftien jaar geleden schilderde hij grote mannelijke naakten op de rug gezien, in een licht gestileerde uitvoering. In de jaren erna volgde een serie vrouwelijke naakten, meestal geplaatst in een interieur, leeg of met een enkel meubelstuk. Wat de toeschouwer vooral trof, was het spel van het licht over de figuur, en over de voorwerpen. Dikwijls had de belichting een vage associatie met een theaterlicht, kunstmatig maar ook subtiel. Er was sprake van een gevoelsmatige afstand, alsof het model onbereikbaar was, zoals een actrice op het toneel.


Het recente werk van Martin Koole toont een nieuwe ontwikkeling. Veelal schildert hij nu groepen mensen, figuren in een stoet. Vaak zijn ze uitgedost als carnavalsgangers, of genodigden voor een gemaskerd bal. Hun kostuums en hun maskerades zijn feestelijk, maar hun gezichten zijn soms melancholiek. Het is meer de sfeer van het mistige, mysterieuze carnaval van Venetië, dan het boertige carnaval uit de zuidelijke provincies van Nederland. Behalve met de geraffineerde lichtval speelt Martin Koole nu ook met de textuur van de verf. Er is sprake van gelaagdheid – het doorschijnen van kleuren door elkaar heen – die de schilderijen een fascinerende levendigheid verschaffen. Bovendien is de “distance” verdwenen; de toeschouwer wordt onmiddellijk in de stoet feestgangers meegetrokken. De keuze is aan hem of haar om zich in de fantasie van de kunstenaar te laten meevoeren. Martin Koole is een kunstenaar van deze tijd, maar hij is geen “reiziger zonder bagage”.

Hij kijkt graag naar de Venetiaanse vedutisten zoals Canaletto en Bellotto, en hij koestert bewondering voor de intimiteit van Balthus, en het Nieuwe Realisme van Hollandse schilders als Pat Andrea en Walter Nobbe.


Maar, zoals gezegd, Martin Koole is zeer wel in staat om zijn eigen sfeer en stijl te bepalen en te verwerkelijken en hij doet dat met een grote mate van volharding.

John Sillevis Hoofdconservator Gemeente Museum Den Haag
januari 2006